A gimnázium elhelyezésénél olyan pozíció kijelölésére törekedtünk mely súlyponti helyzetével jól kapcsolódik az általános iskolához és a gimnázium sportcsarnokához, és jól szervezi a maga körül kialakuló kültereket, a város és az iskolaudvar irányába egyaránt. A javasolt elhelyezkedés az elbontott épületszárnyak területén számos frappáns városi kapcsolatot tesz lehetővé.
A gimnázium és a sportcsarnok épülete között, a jelenlegi parkolók területén, létrejön egy olyan új városi tér, agora, mely a kisváros életének központi helyszínévé válhat a két intézmény főbejáratát fogadva. Árnyékot adó fedéseivel, zöld és vízfelülettel tagolva a mindennapokban nyüzsgő városi élettel telik meg, de egy-egy kiemelt rendezvény is otthonra találhat itt.
A városi téren egy könnyed, térben magasságilag elmozgó, de egységes elemkészlettel megfogalmazott játékos térlefedés biztosítja a fedett kapcsolatot a gimnázium és a sportcsarnok épülete közt. Az egyszerű raszterhez illeszkedő elemek speciális helyzetben központi vízfelületet vagy zöld kazettákat formálnak, de a mélygarázs gyalogos kapcsolata is egy ernyő alatt kap helyet. A városias központi tér így kiszolgálja az iskolaidő előtti és utáni várakozás és gyülekezés igényeit, miközben az egész város számára egy nyugodt rekreációs teret hoz létre.
Az általános iskola tornatermét közvetlenül az iskolaépület mellett a főbejárat mögött helyeztük el. Így kialakulhat egy közös előcsarnok ahonnan az iskolaépület és a tornacsarnok terei nagyvonalúan feltárhatók a 2. emeleti zsibongóból pedig megközelíthető a csarnok teteje ahol az általános iskolához csatlakozó szeparált kültéri oktatási- és játékterek kaphatnak helyet.
A gimnázium és a tornacsarnok kompakt tömegét 1-1 földszintes nyaktag köti össze az általános iskola épületével. A tornacsarnok irányába ez egy rövidebb, széles kapcsolat a mobil lelátók galériájaként, a gimnázium felé pedig egy hosszabb térsor az udvar és az utca irányába is direkt vizuális kapcsolattal.
Az iskolaudvar így három területre tagolódik. A gimnázium és sportcsarnok mögötti részen kap helyet a nagyobb sportudvar, a tornacsarnok, általános iskola és az új összekötő szárny öblében alakul ki egy védett udvar a gimnazisták számára, és a déli oldalon a meglévő fák árnyékában épülhet játszótér az általános iskolásoknak a tornaterem mellett.
A tornacsarnok tömege, hogy az épített volument csökkentsük és az iskolát kevésbé árnyékoljuk, a -1 szinten kapott helyet. A nagy belmagasságú terem tetejére így a második szinten adódik közvetlen kapcsolat. Az iskolát akadálymentesítő felvonó a tornacsarnok és az iskola tömege között helyezkedik el. A -1 szinten a tornacsarnok és a gimnázium között helyezkednek el a tornacsarnok kiszolgálóterületei, öltözők, raktárak és a gyakorló tornaterem, így ezek természetes megvilágítása felülvilágítókkal biztosítható, de az udvar hasznos alapterületét nem csökkentik. A teremgarázs irányából közvetlen, szintbeni teherforgalom is biztosítható.
Az új oktatási épületek tervezésénél fontos szempont volt a jövőbe mutató, időtálló és fenntartható építési módok kiválasztása. Az ország rendkívüli adottságainak fényében előnyben részesítettük a fa felhasználását mind tartószerkezetek mind burkolatok terén.
A tornacsarnok nagy fesztávú csarnokszerkezete ragasztott fa oszlopokból és gerendákból épül. A járható tető igénybevétele miatt a tartószerkezeti rasztersűrítése indokolt. A -1 szinten elhelyezett tornacsarnok előnye, hogy ott zár ahol funkcionálisan szükséges, a játéktér mentén, míg a magasabb felületeken áttört, így vizuális kapcsolat alakul ki a kert és a tornaterem között. Az északi oldalakon az árnyékolás nem indokolt délről pedig a meglévő nagyobb fák segítik a terem árnyékolását. A sűrű tartószerkezeti raszter a homlokzati hártya rögzítését is lehetővé teszi kiegészítő osztások nélkül.
A gimnáziumépületénél szintén faszerkezetű felépítményben gondolkodtunk. A 3,2 méteres négyzethálós raszter racionális tartószerkezeti keresztmetszeteket eredményezés flexibilis, logikus belső kialakítást tesz lehetővé. A földszinti, kültérben is alkalmazott oszlopok anyaga vasbeton, erre kerül a többszintes faváz. A fagerendákon a födémet előregyártott vasbeton panelekkel alakítjuk ki, melyek ferde összecsavarozásával ideális erőjáték és együttdolgozás biztosítható,gyári felületük magas minőségű, természetes anyagú.
A gimnázium közlekedője mentén a belső válaszfalak felső sávjában felülvilágítókat terveztünk. Ennek előnye, hogy a közlekedő mag világosabb marad, vizuálisan összekapcsolódik az épület homlokzatával és kirajzolódik a faszerkezet egész házon végigvonuló szerkesztett struktúrája.
Az épület merevségét a központi vasbeton mag biztosítja, e köré épül a könnyűszerkezetes váz, száraz technológiával. Így a pinceszint és központi mag befejezését követően gyors és tiszta kivitelezést tesz lehetővé.
Fialovszky Tamás, Pálfy Sándor, Kenéz Gergely, Szántó Hunor, Varga Katalin
Oktatás
Sport
nyílt tervpályázat
Ljubljana, Szlovénia
Oktatás
Sport
nyílt tervpályázat
Ljubljana, Szlovénia
A gimnázium elhelyezésénél olyan pozíció kijelölésére törekedtünk mely súlyponti helyzetével jól kapcsolódik az általános iskolához és a gimnázium sportcsarnokához, és jól szervezi a maga körül kialakuló kültereket, a város és az iskolaudvar irányába egyaránt. A javasolt elhelyezkedés az elbontott épületszárnyak területén számos frappáns városi kapcsolatot tesz lehetővé.
A gimnázium és a sportcsarnok épülete között, a jelenlegi parkolók területén, létrejön egy olyan új városi tér, agora, mely a kisváros életének központi helyszínévé válhat a két intézmény főbejáratát fogadva. Árnyékot adó fedéseivel, zöld és vízfelülettel tagolva a mindennapokban nyüzsgő városi élettel telik meg, de egy-egy kiemelt rendezvény is otthonra találhat itt.
A városi téren egy könnyed, térben magasságilag elmozgó, de egységes elemkészlettel megfogalmazott játékos térlefedés biztosítja a fedett kapcsolatot a gimnázium és a sportcsarnok épülete közt. Az egyszerű raszterhez illeszkedő elemek speciális helyzetben központi vízfelületet vagy zöld kazettákat formálnak, de a mélygarázs gyalogos kapcsolata is egy ernyő alatt kap helyet. A városias központi tér így kiszolgálja az iskolaidő előtti és utáni várakozás és gyülekezés igényeit, miközben az egész város számára egy nyugodt rekreációs teret hoz létre.
Az általános iskola tornatermét közvetlenül az iskolaépület mellett a főbejárat mögött helyeztük el. Így kialakulhat egy közös előcsarnok ahonnan az iskolaépület és a tornacsarnok terei nagyvonalúan feltárhatók a 2. emeleti zsibongóból pedig megközelíthető a csarnok teteje ahol az általános iskolához csatlakozó szeparált kültéri oktatási- és játékterek kaphatnak helyet.
A gimnázium és a tornacsarnok kompakt tömegét 1-1 földszintes nyaktag köti össze az általános iskola épületével. A tornacsarnok irányába ez egy rövidebb, széles kapcsolat a mobil lelátók galériájaként, a gimnázium felé pedig egy hosszabb térsor az udvar és az utca irányába is direkt vizuális kapcsolattal.
Az iskolaudvar így három területre tagolódik. A gimnázium és sportcsarnok mögötti részen kap helyet a nagyobb sportudvar, a tornacsarnok, általános iskola és az új összekötő szárny öblében alakul ki egy védett udvar a gimnazisták számára, és a déli oldalon a meglévő fák árnyékában épülhet játszótér az általános iskolásoknak a tornaterem mellett.
A tornacsarnok tömege, hogy az épített volument csökkentsük és az iskolát kevésbé árnyékoljuk, a -1 szinten kapott helyet. A nagy belmagasságú terem tetejére így a második szinten adódik közvetlen kapcsolat. Az iskolát akadálymentesítő felvonó a tornacsarnok és az iskola tömege között helyezkedik el. A -1 szinten a tornacsarnok és a gimnázium között helyezkednek el a tornacsarnok kiszolgálóterületei, öltözők, raktárak és a gyakorló tornaterem, így ezek természetes megvilágítása felülvilágítókkal biztosítható, de az udvar hasznos alapterületét nem csökkentik. A teremgarázs irányából közvetlen, szintbeni teherforgalom is biztosítható.
Az új oktatási épületek tervezésénél fontos szempont volt a jövőbe mutató, időtálló és fenntartható építési módok kiválasztása. Az ország rendkívüli adottságainak fényében előnyben részesítettük a fa felhasználását mind tartószerkezetek mind burkolatok terén.
A tornacsarnok nagy fesztávú csarnokszerkezete ragasztott fa oszlopokból és gerendákból épül. A járható tető igénybevétele miatt a tartószerkezeti rasztersűrítése indokolt. A -1 szinten elhelyezett tornacsarnok előnye, hogy ott zár ahol funkcionálisan szükséges, a játéktér mentén, míg a magasabb felületeken áttört, így vizuális kapcsolat alakul ki a kert és a tornaterem között. Az északi oldalakon az árnyékolás nem indokolt délről pedig a meglévő nagyobb fák segítik a terem árnyékolását. A sűrű tartószerkezeti raszter a homlokzati hártya rögzítését is lehetővé teszi kiegészítő osztások nélkül.
A gimnáziumépületénél szintén faszerkezetű felépítményben gondolkodtunk. A 3,2 méteres négyzethálós raszter racionális tartószerkezeti keresztmetszeteket eredményezés flexibilis, logikus belső kialakítást tesz lehetővé. A földszinti, kültérben is alkalmazott oszlopok anyaga vasbeton, erre kerül a többszintes faváz. A fagerendákon a födémet előregyártott vasbeton panelekkel alakítjuk ki, melyek ferde összecsavarozásával ideális erőjáték és együttdolgozás biztosítható,gyári felületük magas minőségű, természetes anyagú.
A gimnázium közlekedője mentén a belső válaszfalak felső sávjában felülvilágítókat terveztünk. Ennek előnye, hogy a közlekedő mag világosabb marad, vizuálisan összekapcsolódik az épület homlokzatával és kirajzolódik a faszerkezet egész házon végigvonuló szerkesztett struktúrája.
Az épület merevségét a központi vasbeton mag biztosítja, e köré épül a könnyűszerkezetes váz, száraz technológiával. Így a pinceszint és központi mag befejezését követően gyors és tiszta kivitelezést tesz lehetővé.