A Prága agglomerációjában található Dolní Měcholupy városa dinamikusan fejlődő település, a történeti városmag mellett folyamatosan épülő lakóövezetekkel szegélyezve. Egy ilyen napjainkban épülőlakónegyedbe írták ki az új általános iskola és óvoda épületére a nemzetközi tervpályázatot, melynek célja, hogy a városrész alközpontjaként közösségi központot teremtsen, ugyanakkor az óváros irányába is kapcsolja be a területet.
A lakóövezet épületei egyszerű struktúrában épülnek és bár nem képviselnek különösebb építészeti értéket, a sorolásukkal kialakuló derékszögű városszövet meghatározó szerkesztése határozott adottság. Az új iskolának úgy kell egyedüli középületként szervezni a környezetét, hogy a szomszédos lakóépületek léptékével nem kelhet versenyre.
A kiírás programja ambiciózus. Miközben az új épület városközponti szerepét a közösség felé nyitott funkciókkal - nagyterem, tornaterem, kantin - szeretné erősíteni, az oktatás tekintetében a kortárstendenciák tanteremtől elszakadó, lazább szervezésű oktatás szemléletét követi.
A pályázati javaslatunkban az iskola szárnyait a központi pozícióban elhelyezett tornaterem köré szervezzük. A főúttal párhuzamos szárnyakban, ideális tájolással kaptak helyet az alsó és felső tagozatos tantermek, a merőleges szárnyakban pedig az összekötő közlekedőterületek és az óvoda akár önálló ütemként építhető, lazább szervezésű szárnya.
A telek erős lejtése miatt a földszint az utca szinten a pinceszint pedig a hátsó udvar szintjén kapcsolódik a kültérhez. Ez a két szint foglalja magában a közönség által látogatható területeket, az emeleti szinteken pedig a tantermek és a tornaterem tetején közrefogott udvar kapott helyet.
Az épület tervezésekor különösen fontosnak tartottuk a különböző minőségű külterek kialakítását. Az épület mögött található a kert, a tetőn az udvar a legfelső szinten pedig kültéri tanulásizónák teraszai kerültek.
A terep lejtését követő sétány az épületalatti árkád mentén fűzi össze az óvárost és az új lakónegyedet. Az épület előtti tér az érkezésről, délutáni találkozásokról, városi életről szól.
A belső terek szervezéséhez alapul vett 3*3 m raszter rajzolta meg a ház homlokzatát is. A vázszerkezeten belüli alaprajzszabadon alakítható, rugalmasan követve az oktatási terek folyamatosan változóigényeit.
Hőnich Richárd, Kenéz Gergely, Mudry Luca, Pálfy Máté
Általános iskola és Óvoda
Nemzetközi nyílt tervpályázat - 3. díj
Prága, Csehország
Általános iskola és Óvoda
Nemzetközi nyílt tervpályázat - 3. díj
Prága, Csehország
A Prága agglomerációjában található Dolní Měcholupy városa dinamikusan fejlődő település, a történeti városmag mellett folyamatosan épülő lakóövezetekkel szegélyezve. Egy ilyen napjainkban épülőlakónegyedbe írták ki az új általános iskola és óvoda épületére a nemzetközi tervpályázatot, melynek célja, hogy a városrész alközpontjaként közösségi központot teremtsen, ugyanakkor az óváros irányába is kapcsolja be a területet.
A lakóövezet épületei egyszerű struktúrában épülnek és bár nem képviselnek különösebb építészeti értéket, a sorolásukkal kialakuló derékszögű városszövet meghatározó szerkesztése határozott adottság. Az új iskolának úgy kell egyedüli középületként szervezni a környezetét, hogy a szomszédos lakóépületek léptékével nem kelhet versenyre.
A kiírás programja ambiciózus. Miközben az új épület városközponti szerepét a közösség felé nyitott funkciókkal - nagyterem, tornaterem, kantin - szeretné erősíteni, az oktatás tekintetében a kortárstendenciák tanteremtől elszakadó, lazább szervezésű oktatás szemléletét követi.
A pályázati javaslatunkban az iskola szárnyait a központi pozícióban elhelyezett tornaterem köré szervezzük. A főúttal párhuzamos szárnyakban, ideális tájolással kaptak helyet az alsó és felső tagozatos tantermek, a merőleges szárnyakban pedig az összekötő közlekedőterületek és az óvoda akár önálló ütemként építhető, lazább szervezésű szárnya.
A telek erős lejtése miatt a földszint az utca szinten a pinceszint pedig a hátsó udvar szintjén kapcsolódik a kültérhez. Ez a két szint foglalja magában a közönség által látogatható területeket, az emeleti szinteken pedig a tantermek és a tornaterem tetején közrefogott udvar kapott helyet.
Az épület tervezésekor különösen fontosnak tartottuk a különböző minőségű külterek kialakítását. Az épület mögött található a kert, a tetőn az udvar a legfelső szinten pedig kültéri tanulásizónák teraszai kerültek.
A terep lejtését követő sétány az épületalatti árkád mentén fűzi össze az óvárost és az új lakónegyedet. Az épület előtti tér az érkezésről, délutáni találkozásokról, városi életről szól.
A belső terek szervezéséhez alapul vett 3*3 m raszter rajzolta meg a ház homlokzatát is. A vázszerkezeten belüli alaprajzszabadon alakítható, rugalmasan követve az oktatási terek folyamatosan változóigényeit.