Impresszum

Nyugati Pályaudvar tervpályázat

Nyugati Park a karbon-semleges állomás

Egy igazi nagyvárosi park létrehozása, amely lehetőség biztosít a biodiverzitás megteremtésére, a városi hősziget-effektus mérséklésére és kikapcsolódást nyújt a városi lakosok és a Nyugatiba érkező, Budapestet felfedező utazók számára.

A 19. századi örökségünk megújítása: az Eiffel Csarnokot eredeti pompájában állítjuk helyre: negyedik homlokzata felszabadul, bejáratai újra megnyílnak a város felé.

A lehető legkisebb környezeti lábnyom: a földalatti terek természetes szellőzésűek és megvilágításúak. A felszíni peronokon egy egyszerű tető védi az utasokat. A védőtető fotovoltaikus panelekkel felszerelve az állomás működéséhez szükséges villamos energiát állítja elő, így Európa egyik első energia-autonóm állomása.

Többféle felhasználási lehetőséget nyújtó állomás és közösségi tér: az állomásunk egy ökológiai váltás előfutára; amely a karbon-semleges társadalom szolgálatába áll, minden típusú mobilitást kiszolgáló központ, amely fokozatosan mellőzni tudja a fosszilis tüzelőanyagokat. Az új állomás megtartja eredeti értékeit, büszke a történelmére: ezt az „okos" jövőképet javasoljuk Budapestnek, amelynek nincs szüksége túlzó építészeti gesztusokra ahhoz, hogy a jövőben is tündököljön.


Városépítészet, közlekedési és zöldhálózati kapcsolatok


Komponáljuk újra a nagy tájat: az állomáspark a nagyléptékű zöldfelület szíve lesz, része annak a zöld folyosónak, ami az egyik oldalon a Duna-parttól a Városligetig, a másik oldalon a vasútvonal melletti zöldben folytatódik. Ez a hatalmas park nyitott közösségi ponttá, összekötő kapoccsá és újra a városi szövet részévé válik ezen a területen, amelyet a város- és ipartörténet az évek során tönkretett. A vasútvonal két oldalát a mesterséges domb kapcsolja össze, megteremtve a vízgazdálkodás lehetőségét is. Ezt a dombot a földalatti vasúti műtárgyak építése során kitermelt föld helyszínen tartásával hozzuk létre.

Kapcsolatteremtő pont a városban: az összes útirány megjelenésével finoman kapcsolódnak össze a szomszédos kerületek, az állomás, a mobilitási terek és a közösségi létesítményeke. A fő tengelyek autonóm kerékpárutakat integrálnak, és a tisztásokon játékok, sportok, rendezvények tartását teszik lehetővé.

Növények és biodiverzitás telepítési stratégiája: a történelmi állomástól a Városligetig összefüggő zöldfolyosót, lombkoronaszinti növényeket telepítünk. A vasúti síneket fedő födém igazi zöldtető, a park növény- és állatvilága folytonos.

Játssz, fuss, sétálj, lélegezz, találkozz... ezek a Park nyújtotta lehetőségek: Az évek során a park központi szerepet nyer a városban: koncertek, fesztiválok, bemutatók, kiállítások, amelyek a történelmi csarnokban, a kongresszusi központban és a kulturális központban is helyet kaphatnak, és belakják a parkot mindenki örömére.


A beépítés koncepciója


A ´15 perces város´: célunk egy kerületi léptékű intenzív városi környezet kialakítása, ahol minden elérhető 15 perces sétatávon belül.

Ütemezés a városlakókkal egyetértésben: a félmillió m²-es program célja a projekt megalapozása, a kiegyensúlyozott ütemezés révén a városlakók lépésről lépésre kezdik használni és magukénak érezni a fokozatosan bevont területrészeket. A Miyawaki-módszerrel gyorsan növő buja zöldfelületeket a helyi civil szerveződések ültetik.

Intenzív városi tömbök, minimális területfoglalás – a szomszédos városrészek kiterjesztése: a meglévő, Haussmann-féle várostervhez hasonló hálózatban, az új beépített területrészek a kapcsolódó városrészhez kötődnek, ahhoz illő beépítési karakterrel, a szerves illeszkedés és a történelmi sziluett folytonossága érdekében. Öt intenzív beépítésű területrészt hoztunk létre, amelyek a nyitott, közös várostervezés lehetőségét adják: az Eiffel-irodaegyüttes, a Motorszín kulturális központ, a Ferdinánd kongresszusi terem és sportközpont, Central Park lakónegyed, a vasút menti irodaházsor és a Podmaniczky-lakótömbök.

Autós és gyalogos közlekedés egyensúlya: a Váci úti felüljárót lebontják, új lámpás kereszteződési rendszer jön létre, széles gyalogos járdákkal és kerékpáros sávokkal, az autós elsőbbség csökkentésével, a kereszteződés nyugodtabb lesz. A közúti forgalom áramlási előrejelzésénél a ´városi átszivárgás´ koncepciót használjuk, amit Párizsban fejlesztettek ki. A Váci útról nem lehet balra a Teréz körútra rákanyarodni, helyette a Váci út - Ferdinánd-alagút - Podmaniczky út - Teréz körút útvonal használható. A tervezett Ferdinánd-alagúthoz közvetlenül csatlakozik mélygarázs. A Lehel út és a Vágány utca forgalmát a Bulcsú utcán át a Váci úthoz kötjük ki, a Lehel tér forgalmának csökkentése érdekében.

Építész

AREP Architects
Igazgatóság: Raphaël Ménard, Philippe Bihouix, Fabienne Couvert, Luc Néouze, Alistair Lenczner, Christophe Chevallier
Nemzetközi együttműködés és fejlesztési szakértő: Ambra Bernarbo Silorata
Studio D – Architecture: Gaël Desveaux, Cyrille Hugon, Philippe Han, Juliette Buisson, Arturo Canelones,
Aurore Clément
Műemléki szakértők: Véronique Veston, Alessandr Paillex
Várostervezők: Hiba Debouk, Fabrizio Calosci
Közgazdász: Frédéric Blache
Hypercube: Clement Reysz, Mateus Bogdan, Antoine Hubert
BIM SIG: Marian Janda, Thomas Lannelongue, Poisson Servane
Flux: Nicolas Augris, Baptiste Frioux

építész stúdió
Félix Zsolt, Fialovszky Tamás, Hőnich Richárd, Kenéz Gergely, Pálfy Máté, Pálfy Sándor, Szántó Hunor, Varga Katalin

Belsőépítész
Látványtervező

K2 Visual

Tájépítész
Tervezőgrafikus
Kiállítástervező
Funkció
Pályázat

Nemzetközi tervpályázat - megosztott II. díj

Év
2022
Helyszín
Budapest
,
HU
Megrendelő
Fotó
Díjak
Publikációk
Funkció
Pályázat

Nemzetközi tervpályázat - megosztott II. díj

Év
2022
Helyszín
Budapest
,
HU
Megrendelő
Fotó
Díjak
Publikációk
#
500
#
500

Nyugati Pályaudvar tervpályázat

Summa

Nyugati Park a karbon-semleges állomás

Egy igazi nagyvárosi park létrehozása, amely lehetőség biztosít a biodiverzitás megteremtésére, a városi hősziget-effektus mérséklésére és kikapcsolódást nyújt a városi lakosok és a Nyugatiba érkező, Budapestet felfedező utazók számára.

A 19. századi örökségünk megújítása: az Eiffel Csarnokot eredeti pompájában állítjuk helyre: negyedik homlokzata felszabadul, bejáratai újra megnyílnak a város felé.

A lehető legkisebb környezeti lábnyom: a földalatti terek természetes szellőzésűek és megvilágításúak. A felszíni peronokon egy egyszerű tető védi az utasokat. A védőtető fotovoltaikus panelekkel felszerelve az állomás működéséhez szükséges villamos energiát állítja elő, így Európa egyik első energia-autonóm állomása.

Többféle felhasználási lehetőséget nyújtó állomás és közösségi tér: az állomásunk egy ökológiai váltás előfutára; amely a karbon-semleges társadalom szolgálatába áll, minden típusú mobilitást kiszolgáló központ, amely fokozatosan mellőzni tudja a fosszilis tüzelőanyagokat. Az új állomás megtartja eredeti értékeit, büszke a történelmére: ezt az „okos" jövőképet javasoljuk Budapestnek, amelynek nincs szüksége túlzó építészeti gesztusokra ahhoz, hogy a jövőben is tündököljön.


Városépítészet, közlekedési és zöldhálózati kapcsolatok


Komponáljuk újra a nagy tájat: az állomáspark a nagyléptékű zöldfelület szíve lesz, része annak a zöld folyosónak, ami az egyik oldalon a Duna-parttól a Városligetig, a másik oldalon a vasútvonal melletti zöldben folytatódik. Ez a hatalmas park nyitott közösségi ponttá, összekötő kapoccsá és újra a városi szövet részévé válik ezen a területen, amelyet a város- és ipartörténet az évek során tönkretett. A vasútvonal két oldalát a mesterséges domb kapcsolja össze, megteremtve a vízgazdálkodás lehetőségét is. Ezt a dombot a földalatti vasúti műtárgyak építése során kitermelt föld helyszínen tartásával hozzuk létre.

Kapcsolatteremtő pont a városban: az összes útirány megjelenésével finoman kapcsolódnak össze a szomszédos kerületek, az állomás, a mobilitási terek és a közösségi létesítményeke. A fő tengelyek autonóm kerékpárutakat integrálnak, és a tisztásokon játékok, sportok, rendezvények tartását teszik lehetővé.

Növények és biodiverzitás telepítési stratégiája: a történelmi állomástól a Városligetig összefüggő zöldfolyosót, lombkoronaszinti növényeket telepítünk. A vasúti síneket fedő födém igazi zöldtető, a park növény- és állatvilága folytonos.

Játssz, fuss, sétálj, lélegezz, találkozz... ezek a Park nyújtotta lehetőségek: Az évek során a park központi szerepet nyer a városban: koncertek, fesztiválok, bemutatók, kiállítások, amelyek a történelmi csarnokban, a kongresszusi központban és a kulturális központban is helyet kaphatnak, és belakják a parkot mindenki örömére.


A beépítés koncepciója


A ´15 perces város´: célunk egy kerületi léptékű intenzív városi környezet kialakítása, ahol minden elérhető 15 perces sétatávon belül.

Ütemezés a városlakókkal egyetértésben: a félmillió m²-es program célja a projekt megalapozása, a kiegyensúlyozott ütemezés révén a városlakók lépésről lépésre kezdik használni és magukénak érezni a fokozatosan bevont területrészeket. A Miyawaki-módszerrel gyorsan növő buja zöldfelületeket a helyi civil szerveződések ültetik.

Intenzív városi tömbök, minimális területfoglalás – a szomszédos városrészek kiterjesztése: a meglévő, Haussmann-féle várostervhez hasonló hálózatban, az új beépített területrészek a kapcsolódó városrészhez kötődnek, ahhoz illő beépítési karakterrel, a szerves illeszkedés és a történelmi sziluett folytonossága érdekében. Öt intenzív beépítésű területrészt hoztunk létre, amelyek a nyitott, közös várostervezés lehetőségét adják: az Eiffel-irodaegyüttes, a Motorszín kulturális központ, a Ferdinánd kongresszusi terem és sportközpont, Central Park lakónegyed, a vasút menti irodaházsor és a Podmaniczky-lakótömbök.

Autós és gyalogos közlekedés egyensúlya: a Váci úti felüljárót lebontják, új lámpás kereszteződési rendszer jön létre, széles gyalogos járdákkal és kerékpáros sávokkal, az autós elsőbbség csökkentésével, a kereszteződés nyugodtabb lesz. A közúti forgalom áramlási előrejelzésénél a ´városi átszivárgás´ koncepciót használjuk, amit Párizsban fejlesztettek ki. A Váci útról nem lehet balra a Teréz körútra rákanyarodni, helyette a Váci út - Ferdinánd-alagút - Podmaniczky út - Teréz körút útvonal használható. A tervezett Ferdinánd-alagúthoz közvetlenül csatlakozik mélygarázs. A Lehel út és a Vágány utca forgalmát a Bulcsú utcán át a Váci úthoz kötjük ki, a Lehel tér forgalmának csökkentése érdekében.

No items found.