Az állomás fölött 'lebeg' a napelemmel fedett tető, amely egyetlen mozdulattal ad időjárásvédelmet a két peronnak. A rombuszmintájú rétegragasztott faszerkezetet áttetsző napelemmező borítja. A rombuszos mintázatot a két alapirány (az Üllői út és a vasútvonal) összemetsződése rajzolja ki. A napelemek alsó fekete fólia nélküliek, így finoman áttetsző felület jön létre, szövetszerű árnyékhatással.
Az ikerbejárat révén a peronszintet nem csak a két végén lehet megközelíteni/elhagyni, hanem egy közbenső ponton is. A fedés hosszát az határozza meg, hogy az ikerbejárathoz tartozó lépcsők/mozgólépcsők fedve legyenek. Ez megfelel a leggyakrabban előforduló kétszerelvényes motorvonat hosszának, amiket így az időjárástól védetten fogad az állomás.
A lépcsők sávját a lehető legnagyobb hosszban megnyitottuk, hogy minél több fényt kapjon az alsó szint, és minél inkább fellássunk a napelemes tető felé, egyszóval minél intenzívebb legyen a vizuális kapcsolat. Ugyanezt szolgálja a üvegbeton födém is a lépcsők közötti tömör padlószakaszon.
A térszinten háromszög alakú fedett területek alakulnak ki. Az Üllői úti középsziget nem csak a zebrát tagolja, ebben a sávban helyeztük el a hídszerkezet alátámasztó oszlopait is, így a háromszög alakú térrészeket nem szorítja be vizuálisan egy-egy oszlopsor, ahogy most látható.
Az Üllői út és a gyalogos térrészek elválasztását egy funkcionális sávval oldottuk meg (buszmegálló, taximegálló, kerékpársáv).
A töltésmetszetbe helyiségsort süllyesztettünk, ami a szükséges funkciókat be tudja fogadni (jegyautomaták, közönség vizesblokk, kereskedelem és szolgáltatás).
A kör alakú pavilonok környezetük tematizálására szolgálnak (pl. a Népliget felőli oldalon vendéglátó helyként), statikai szerepük a hídszerkezet közbenső alátámasztása.
Fialovszky Tamás, Hőnich Richárd, Kenéz Gergely
Vasútállomás
Budapest XI. kerület
Vasútállomás
Budapest XI. kerület
Az állomás fölött 'lebeg' a napelemmel fedett tető, amely egyetlen mozdulattal ad időjárásvédelmet a két peronnak. A rombuszmintájú rétegragasztott faszerkezetet áttetsző napelemmező borítja. A rombuszos mintázatot a két alapirány (az Üllői út és a vasútvonal) összemetsződése rajzolja ki. A napelemek alsó fekete fólia nélküliek, így finoman áttetsző felület jön létre, szövetszerű árnyékhatással.
Az ikerbejárat révén a peronszintet nem csak a két végén lehet megközelíteni/elhagyni, hanem egy közbenső ponton is. A fedés hosszát az határozza meg, hogy az ikerbejárathoz tartozó lépcsők/mozgólépcsők fedve legyenek. Ez megfelel a leggyakrabban előforduló kétszerelvényes motorvonat hosszának, amiket így az időjárástól védetten fogad az állomás.
A lépcsők sávját a lehető legnagyobb hosszban megnyitottuk, hogy minél több fényt kapjon az alsó szint, és minél inkább fellássunk a napelemes tető felé, egyszóval minél intenzívebb legyen a vizuális kapcsolat. Ugyanezt szolgálja a üvegbeton födém is a lépcsők közötti tömör padlószakaszon.
A térszinten háromszög alakú fedett területek alakulnak ki. Az Üllői úti középsziget nem csak a zebrát tagolja, ebben a sávban helyeztük el a hídszerkezet alátámasztó oszlopait is, így a háromszög alakú térrészeket nem szorítja be vizuálisan egy-egy oszlopsor, ahogy most látható.
Az Üllői út és a gyalogos térrészek elválasztását egy funkcionális sávval oldottuk meg (buszmegálló, taximegálló, kerékpársáv).
A töltésmetszetbe helyiségsort süllyesztettünk, ami a szükséges funkciókat be tudja fogadni (jegyautomaták, közönség vizesblokk, kereskedelem és szolgáltatás).
A kör alakú pavilonok környezetük tematizálására szolgálnak (pl. a Népliget felőli oldalon vendéglátó helyként), statikai szerepük a hídszerkezet közbenső alátámasztása.